tirsdag den 22. september 2009

didaktik 1



Her ses hvor vandstanden er faldet ca 25 cm siden vi sidst fik meget regn.
Her kan der fortælles og sammen med børnene søges viden om hvordan vores åsystem hænger sammen, hvordan der er sluser ved udløbet til havet, og gi børnene en forståelse for naturen og de kræfter der kan være i den.







Her ses en hyldebusk med frugter på, her kunne man samle frugterne sammen og så lave en aktivitet sammen med børnene, hvor man koger saft og alle smager det færdige produkt.




Her har vi brombær, de er på de sidste nu, her kan man også plukke bærene sammen og lave noget sammen , eller bare smage på dem på stedet, det, at de er på det sidste giver også muligheder, at alle frugter og træer har deres tid hvor man kan nyde deres frugt, igen børne får en forståelse for naturens rigdom. Ja der er jo mange andre ting som en tur i naturen, som denne, kan styrke hos børnene, deres sprogtilegense, når der snakkes om hvad der ses og forklares hvad det er. Motorikken styrkes også når der skal samles bromær ind, for hårdt et tryk med de små fingre og den er blevet til mos. Deres dufte og sansefølelser bliver også påvirket ved duftene der er i naturen, og igen der sættes ord på det og deres ordforråd øges.
Her er et eksempel på årstidernes skiften i landbruget, her er marken sået og klar til vinter, i dette tilfælde er der sået vinterrug, da det er det der bedst klarer sig på denne sandede jord. Her er der en oplevelse (æstetisk) i at kunne gemme sig i kornet og når man kommer forbi senere på året er der nyt korn, der opstår en forståelse for livets gang i natur og landbrug.

Ingen kommentarer: