torsdag den 1. oktober 2009

smør


I et forsøg på at lave smør som før i tiden, opsøgte jeg en hollandsk landmand i lokalområdet, som jeg kender, han driver et økologisk landbrug med jersy køer.
Jeg havde aftalt med hans kone, at jeg bare kunne komme forbi og så ville hun fortælle mig hvordan de laver smør, hun er selvfølgelig ikke hjemme da jeg kommer , så jeg får mælken og så fortæller manden mig hvordan de laver mælk, det kommer sig ikke så nøje lidt af det og så lidt varme og stå i 24 timer og så rører i det i mindst en halv time, så skal det dryppe af og saltes lidt så har du smør.
Skulle nogle være i tvivl om hvordan en jersy ko ser ud er her en rigtig levende en.
Jersy køer har den egenskab, at de giver en mælk med en større fedt procent i, i dettte tilfælde 6 % samt et protein indhold på 4 %, så det mælk de giver mindre en dansk sortbroget bliver opvejet af en bedre afregning for mælken pga. fedt og protein indhold, her kan man se fedet/fløden i kanden efter at have stået et døgn i køleskabet.
Ja så skal jeg prøve hans opskrift på lidt af det og lidt af det, jeg tager en liter mælk og tilsætter 1 % kærnemælk, rører det sammen og sætter det til varming i 24 timer, det skulle ha ca 28 grader.
Her er det jo svært at finde et sted med 28 grader, men tog chancen og satte det bagerst på min pille brændeovn, ja så er det jo bare og vente og se hvad der sker om 24 timer :-)

Ingen kommentarer: