mandag den 24. august 2009

Status over sommeren, højbede















Igen skal jeg se tilbage på tiden der er gået og det der er kommet ud af højbedene, er det ganske tilfredsstillende, i det ene bed blev der plantet ærter i begge sider og løg i midten, ærterne har vi haft god fornøjelse af, det er dejligt bare at kunne nippe til dem når man går forbi, og løgene er nu taget op og lagt til tørre, de blev ikke de største men ser fine ud.
Når jeg skal lave et forløb over dette bed, er der stor mulighed for at vise hvordan de vokser både op og ned, dette gælder for både løg og ærter, men her kommer så lidt mere ind, ærter, udvikler knoldbakterier, som sidder på rødderne, disse bakterier samler kvælstof fra jorden, og lader man rødderne blive, bliver det langsomt frigjort til næste år til gavn som gødning for de næste planter i bedet, dette er økologisk gødning som også bliver anvendt i landbruget, hvor man efter høst sår en efter afgrøde ud som så samler kvælstof op i rødderne som så ligger der til næste år.
I det andet bed lærte jeg at man også her skal tænke sig om hvad og hvor tæt man planter, jeg havde plantet gulerødder i den ene side, og to forskellige salater i midten, og radiser, persille og purløg i den anden side.Jeg høstede radiser tidligt og prøvede så at så radiser igen, disse kom også fint op, men salaten havde bredt sig så meget at de måtte strække sig efter lyset, hvilket gør at de bliver lange og uden en enlig radise
Hvad salaten angik, blev den smidt væk da den tiltrak dræbersnegle, da den var ude af bedet kom der ikke flere snegle i bedet, men havde jeg haft et større forbrug af salat havde problemet med, at de bredte sig nok været løst J. Gulerødderne er blevet fine og dem har vi nydt først som helt små, for at tynde ud i rækken, og nu er det så de store som står tilbage og hvor er det en fornøjelse at tage nogle friske gulerødder.

Ingen kommentarer: