fredag den 21. august 2009

museumsopgaven




































Museumsbesøg D18. 08.09
Jeg havde valgt til denne opgave, at besøge Ribe vikingecenter, mit kendskab til stedet var ikke stort inden jeg tog derud, men tænkte det var nok der jeg kunne finde mest som kunne inspirerer mig. Jeg tog kontakt til stedet inden, og fik en aftale i stand, jeg var velkommen. Inden jeg tog af sted havde jeg tænkt mange tanker omkring mit besøg, hvad ville jeg opnå med det, jeg havde forberedt mig hjemmefra med nogle stikord som stedets pædagogik, hvilke tanker lå der forud for en udstilling, hvis de havde en bestemt målgruppe i tankerne hvilke tanker havde de så gjort sig i forvejen. Var der tænkt på handikappede. Jo jeg havde tænkt mange tanker.Jeg kommer derud og kontakter Anders, første glædelige opdagelse var, at jeg ikke skulle betale for at komme ind når jeg havde en aftale med Anders, så god start på dagen. Vi aftaler at jeg går rundt sammen med Anders og han fortæller om de forskellige aktiviteter der er og jeg kan bare spørge ind at det jeg vil, hvorefter jeg så selv kan gå rundt og snakke med de forskellige og spørge og deres arbejde og aktivitet.
Anders klæder om, alt personale der er aktive er klædt ud som vikinger, hvorefter vi går op til træhuset, hvor der laves pile, buer, skeer, gæster, kan købe en pind som de derefter kan snitte i.Vi sætter os i solen på et fåreskind og snakker om stedet, hvad der sker, om årets gang et sådant sted. Jeg var ikke klar over at der var en slags produktions skole på stedet, hvor der kommer unge ud i aktivering eller på anden måde kommer derud, det er for det meste unge der har vanskeligt ved skolen eller på anden måde er ved at tage en skæv drejning, der er tale om unge som kommer fra sociale dårlige fungerende familier, men også ældre som på grund af episoder/ stress i livet ikke har kunnet få det til at fungerer mere, som oftest har de ikke overskud til at finde et nyt arbejde, og her kan de stille og roligt få selvtilliden og selvværdet bygget op.Her er det jeg bliver grebet af stedet og deres tilgang til de unge, og de resultater de opnår, og vi får en lang snak om det og de problemer de står med, når de møder nye unge, som oftest møder op med massive forsvar mod noget nyt, i langt de fleste vokser de unge efter at have oplevet at der er nogle voksne der stoler på dem, der giver dem noget ansvar, og at de kan stole på de voksne, i mange tilfælde kommer den unge videre enten på teknisk skole eller en håndværks uddannelse. De kan blive der i op til et år, lidt sjovt er det, når de starter er de lidt flove over at være klædet ud som vikinger, men efter 14 dage ændrer de holdning og bliver stolte af det, og stedet oplever tit, at mange kommer tilbage i deres fritid eller flere år senere sammen med deres familie og måske egne børn, for at vise stedet frem men ikke mindst komme og vise at de kom ud på den anden side og nu står med job og egen familie.Efter denne lange og meget spændende og interessante snak, er det at jeg opdager, at jeg har fået et helt andet syn på stedet, og mulighederne der, og ikke mindst en meget stor respekt for deres arbejde med de unge skæve eksistenser, måden hvorpå de langsomt opbygger nogle gode relationer til de unge for derefter at give dem mere og mere ansvar og derved giver dem nyt selvværd og selvtillid. Dette gør at jeg helt kommer fra mange af mine spørgsmål, og kommer til at tænke i andre baner, der dog rigtig mange muligheder for forskellige aktiviteter som kunne laves hjemme efter at have samlet inspiration i vikingecentret.Jeg var meget velkommen til at komme igen, også for at prøve forskellige ting at derude, her tænker jeg så på at lave min egen pilespids min egen pil og så samle det under vejledning fra Anders evt. lave en bue. Ud fra disse erfaringer jeg selv får, vil jeg så kunne se hvilken aldersgruppe der vil kunne lave hvad uden at miste interessen for det og derved undgå at de får en dårlig oplevelse eller et nederlag (det kunne jeg heller ikke).
Mulige aktiviteter for børn og unge. Man kan komme derud for en dag og deltage på lige fod med andre i dagligdagen, så får man noget tøj, og så indgår man i det daglige arbejde som var på den tid, Dette kunne være en aktivitet som lå midt i et forløb omkring vikingetiden, hvor der først blev arbejdet hjemmefra med en teoretisk vide om vikingetiden for derefter tage ud og afprøve det i virkeligheden, og så afslutte hjemme igen med de indtryk som deltagelsen har givet, få samlet op på forløbet, er der noget der har ændret sig før og efter.
Der kunne laves et forløb omkring pile og buer og skydning med disse. Her tænker jeg på, tage ud på vikingecentret og samle viden og blive inspireret, så laves der et værkstedsforløb med de unge hvor der skal laves pile spidser som dengang, dette kræver en esse, eller måske en aftale med stedet om at komme ud og lave det der. Efterfølgende skal der laves pille, finde fjer som skal sættes på pillen, og til sidst laves en bue, alt dette kan der arbejdes med derude eller på et mindre træværksted. Men tanken skulle være at samle inspiration på stedet og så selv prøve at lave de forskellige ting, det ville så være et længere varende forløb som kunne være i forbindelse med nogle temauger, selvfølgelig ud fra hvor længe de unge man vil arbejde med er på stedet.

2 kommentarer:

Anke sagde ...

Hej Kim,
så fik du billeder med ind, flot. Jeg vil gerne tro at dit interesse blev rammt, af arbejdet med de unge, det er jo lige dig!!!Det hele lyder meget spændende!
Vi ses på kanutur :), hilsen Anke

Mette Solkær sagde ...

Hej kim.
- overraskende mange muligheder med de vikinge! interessant at stedet bliver brugt socialpædagogisk... vi har en esse på sem;O)vhmette