mandag den 24. august 2009

status over sommeren





Når jeg skal lave status over mine aktiviteter på min biotop og omkring, vil jeg starte med mine plante kasser, her har jeg lært at der skal vand til, hvilket som sådan ikke kom bag på mig, men noget som skal med i en planlægning af en sådan aktivitet, hvem sørger for hvad, eller en tovholder der uddelegerer de forskellige opgaver omkring det at have en kapilærkasse med plantesække på.Mine erfaringer har vist mig at det ikke er ligegyldigt hvor tæt man planter og hvilke planter der plantes sammen.

Disse erfaringer kan bruges i et forløb, hvor der først skaffes teoretisk viden om de planter man har valgt, såsom afstand til næste plant for at den kan udvikle sig ordentligt, skal den beskæres og hvordan, og hvordan skal den gødes.

Derefter kommer der et forløb hvor der skal planlægges, hvor skal de stå for at have de bedste vækstbetingelser, hvor er der plads til dem uden at de kommer til at stå i vejen inden planterne er færdige med at gro.

Næste forløb kan så være hvor der skaffes viden om økologien, om tanken ”fra jord til bord” så børnene får en viden om, at det ikke bare kommer fra køledisken hos købmanden, at børnene får en viden om hele kredsløbet, så de derved kan blive beviste om hvad miljø og belastningen på miljøet, hvis man ikke er bevidst om den skadelige virkning et uhæmmet forbrug at sprøjtemidler og gødning kan have.

Ingen kommentarer: