mandag den 30. november 2009

simpel vandmåler













Det er så min simple regnmåler, for hver streg er der en dl. jeg lavede nogle målinger og måtte konstatere, at den ikke er særlig præcis. For at tjekke den, havde jeg sat en købt regnmåler op ved siden af, og den ene dag var der ca 5 mm i den simple og 18 i den rigtige, dagen efter var det oppe på 10 i den simple og 25 mm i den købte, så der skal jeg ha fundet ud af den rigtige formel for at beregne mængden, da jeg troede, at de ville vise det samme :-)


1 kommentar:

Christian Lund sagde ...

Lidt hjælp til dit formel-problem.

Én millimeter nedbør svarer til én liter pr kvadratmeter overflade.
Du skal beregne arealet af lysningen i din simple regnmåler og sætte resultatet i forhold til én kvadratmeter. Dette forhold multiplicerer du med én liter og resultatet af dette regnestykke er den mængde regnvand, som svarer til 1 millimeter nedbør i din regnmåler.