mandag den 23. november 2009

indledning biotop 7 opgaven

Indledning.
Som oplæg til biotop 7 opgaven er der tænkt natur og naturfænomener som vind og vejr, tal forståelse fra biotopen og skal der være matematik i børnehaven. Jeg har prøvet at koble det hele lidt sammen og tænker på min vandstands måler som står i åen på min biotop.Her har jeg løbende taget billeder, så jeg kan følge vandstanden, der er ideen at børn skal se til den flere gange i løbet af en periode, og så noterer vandstanden ned, og sammen med pædagogen lave et skema hvor det noteres i, samtidig noteres den daglige nedbør ned i samme skema, så kan man lave et forløb over nedbør og sammenhængen med vandstanden i åen og give børnene en forståelse for tal på den måde. Et videre forløb af disse måleresultater kan så bruges til at lave en kasse på en kvadratmeter og lægge plastik ned i den, og så lade børnene fylde den op med en tilsvarende mængde vand som det har regnet, og på denne måde visuelt lade dem se hvor meget vand det svarer til.Samtidig når børnene er nede ved åen for at aflæse vandstanden, vil jeg måle 10 m op langs åen, meningen er så at de skal måle vandes hastighed. Der smides en pind ud ved 0m mærket og så startes et stopur som stoppes ved 10 m mærket, det skal gentage nogle gange så der findes en gennemsnits hastighed. Her skal det så også noteres, med tid og dato, så man kan sammenligne om nedbørs mængden har indflydelse på hastigheden i åen.
Som regnmåler skal der bruges en plastik flaske som toppen skæres af, og en lineal til at måle med, den sættes fast på siden af flasken, man kan også hælde en deciliter op i flasken og sætte en streg, men skal det læses mere nøjagtigt af er linealen bedst.
Tanken bag disse ideer er, at kombinerer børnenes oplevelser fra naturen med brugen af tal, og på den måde koble det, så de kan få en forståelse for tal og hvordan tal kan bruges.

Ingen kommentarer: